Blog – 5 redenen waarom CDD leuk is 

Heb jij wel eens nagedacht om als CDD/KYC-specialist aan de slag te gaan? Er zijn goede redenen om dit te overwegen. Toch spreek ik veel (bank)medewerkers die zich niet tot dit relatief nieuwe en groeiende vakgebied voelen aangetrokken. Er lijkt sprake van ‘’onbekend maakt onbemind’. Want toen ik onlangs bij een grote bank een CDD-afdeling bezocht, viel het me op met hoeveel plezier en gedrevenheid daar werd gewerkt. In gesprek met een aantal medewerkers daar hoorde ik verschillende redenen waarom CDD wel leuk is, hierbij de top-5.

Het is natuurlijk geen toeval dat ik een CDD-afdeling bezocht. Zoals in mijn vorige blog al gemeld, werk ik sinds kort voor Professional Bankers. Dit is een detacheringsbureau in de financiële sector. Voor onze mensen zoeken we altijd naar uitdagende en passende opdrachten en die zijn nu te vinden in het vakgebied van het zogenoemde Customer Due Diligence (CDD) of Know Your Customer (KYC). Banken zoeken volop naar medewerkers (zowel voor vast als tijdelijk) met kennis van dit specialisme. Logisch want financiële instellingen liggen onder het vergrootglas bij de toezichthouder. Die vindt dat ze te weinig doen om bijvoorbeeld zaken als fraude en witwassen tegen te gaan. Wie zijn zaakjes niet op orde heeft, loopt het risico op stevige boetes. Daarom wordt flink geïnvesteerd in mensen en systemen. Kansen dus voor medewerkers die al kennis hebben van CDD of die zich in dit vakgebied willen bekwamen. Hierbij 5 redenen om dit te overwegen:

  • Dynamiek en afwisseling
  • Groeiend, onontgonnen terrein
  • Boeiende inhoud
  • Zinvolle bijdrage
  • Carrièrekansen

Dynamiek en afwisseling

‘’Elke dag is anders’’, vertelde een van de medewerkers me enthousiast. ‘’Niets is wat het lijkt en je weet nooit van tevoren wat je allemaal tegenkomt’’. Afwisseling is er ook qua werkzaamheden. Enerzijds komt het aan op het bestuderen van aangeleverde dossiers: analyse, oordeelsvorming en rapportage. Maar anderzijds is er ook regelmatig afstemming met de klantverantwoordelijke of zelfs rechtstreeks met de klant om meer inzicht te krijgen in specifieke activiteiten of transacties.

Groeiend, onontgonnen terrein

Waar bij reguliere bankfuncties alleen maar sprake lijkt van krimp, is er in dit vakgebied sprake van groei. Steeds vaker worden er compleet nieuwe, gespecialiseerde afdelingen of teams samengesteld. Dit betekent ook het ontwikkelen van nieuwe processen en werkwijzen. Naast dynamiek zorgt dit ervoor dat je als medewerker kunt bijdragen aan het opbouwen van iets nieuws.

Boeiende inhoud

Of het nou gaat om het accepteren van een nieuwe klant of het reviewen van een bestaande klant: er zijn veel zaken om op te letten. Dat maakt het werk boeiend. Dit geldt zeker op gespecialiseerde, centrale afdelingen. Daar komen vaak de grotere, internationale en complexere dossiers voorbij. En niet onbelangrijk: medewerkers van een dergelijke afdeling hebben de tijd om zich hier echt in te verdiepen. Dit maakt dat je je al snel kunt ontwikkelen tot een specialist en je met die kennis en ervaring kunt onderscheiden. Een groot verschil met de medewerkers op commerciële afdelingen. Hoewel CDD per definitie onderdeel is van het commerciële proces, wordt het in de praktijk op die afdelingen nogal eens ervaren als een van de vele aandachtspunten. Dat maakt dat het eerder als belastend of niet leuk wordt gezien.

Zinvolle bijdrage

Niet alleen de toezichthouder, maar ook de maatschappij eist van banken dat ze zich inspannen om criminaliteit te signaleren en te voorkomen. Hiermee is CDD een belangrijk en relevant maatschappelijk thema. Van verschillende medewerkers hoorde ik dat het een goed gevoel geeft om zo via het werk een nuttige en zinvolle bijdrage te leveren.

Carrièrekansen

Misschien wel een van de belangrijkste argumenten: CDD biedt carrièrekansen, verbreding en toekomstperspectief. Zoals al aangegeven is er sprake van een groeiend vakgebied wat zich vertaalt in vele vacatures. En doorgaans hoort hier een goed salaris bij. Ook zie ik snelle carrièrestappen en goede doorgroeimogelijkheden. Bijkomend voordeel: je vergroot je inzetbaarheid. Niet alleen binnen je eigen bank, maar juist ook als je eens van plan bent om een overstap te maken naar een andere bank, toezichthouder,  (overheids)instelling en zelfs het bedrijfsleven.

CDD ook interessant voor jou?

Moet elke bankmedewerker zich nu omscholen tot CDD-specialist? Wat mij betreft niet. Het moet natuurlijk wel een bewuste keus zijn omdat het vakgebied je echt aanspreekt. Maar ik denk wel dat veel medewerkers nu nog te snel roepen dat CDD niet leuk is. Ik zou iedereen daarom willen aanraden zich hier eens in te verdiepen. Wellicht dat bovenstaande argumenten je hierbij helpen.

Wil jij ook werken op een CDD-afdeling? En heb je al (enige) kennis en ervaring? Grote kans dat er binnen je eigen bank kansen zijn in loondienst. Liever aan de slag via detachering? Bel me dan of stuur een bericht: wij gaan graag met je in gesprek.

Bert Sikken

Volg Professional Bankers ook op LinkedIn (https://www.linkedin.com/company/professional-bankers-bv/) om steeds de actuele vacatures te zien