Blog – 10 tips om je te onderscheiden als gedetacheerde

Bert Sikken – Manager Zakelijk

In de huidige krappe arbeidsmarkt is het met een goed CV relatief eenvoudig om aan de slag te komen in de detachering. Maar hoe zorg je er vervolgens voor dat de manager tevreden is? En hoe bereik je dat je op lange termijn interessant bent voor een opdrachtgever? Wat kun jij doen om je als gedetacheerde te onderscheiden? Hieronder 10 tips. Samengesteld op basis van eigen ervaring en feedback van onze opdrachtgevers.

Dagelijks heb ik contact met opdrachtgevers die tijdelijke professionals zoeken. Steevast komt dan de opmerking van de inhurende managers dat ze goede medewerkers zoeken. Dit is overigens ook wat we zelf willen. Zoals waarschijnlijk bekend, werk ik sinds ruim een half jaar bij Professional bankers. En naast het geven van persoonlijke aandacht aan de medewerkers, staat het leveren van kwaliteit voor de opdrachtgevers hoog in het vaandel. Het is altijd mijn streven om medewerkers te bieden waarvan de inhurend manager vervolgens zegt: heb je nog meer van zulke goede mensen Bert!

Voor mij is het dus van belang om te weten wat opdrachtgevers verwachten. Daarbij valt het me op dat van een externe medewerker vaak ook nog eens ‘’wat extra’s’’ wordt verwacht. Wat dat dan precies is? Dat verschilt. Niet iedereen verstaat hetzelfde onder kwaliteit. Maar een aantal zaken komt toch wel regelmatig terug. Een top 10:

1. Zorg dat je plug & play bent

Of het nou is door ziekte, verlof of het vertrek van een vaste collega: als er een externe professional wordt ingehuurd is dit vaak omdat er acute behoefte is aan meer capaciteit. Dit betekent dat er meestal haast bij is. Bijna zonder uitzondering wil een inhurend manager iemand die vandaag of uiterlijk morgen kan beginnen. En omdat er meestal geen tijd (of capaciteit) is om iemand in te werken, is er doorgaans voorkeur voor een ervaren kandidaat. Iemand die het werk al beheerst, die het liefst de organisatie al kent en die weet hoe systemen en procedures werken. Vaak is dit ook wat je als externe te bieden hebt. Doordat je in de detachering op meerdere plekken opdrachten uitvoert, beschik je over extra kennis en ervaring. Daarbij is het natuurlijk altijd goed om te informeren welke kennis of ervaring je nodig hebt voor een gewenste functie. Beschik je hier niet over: zorg dan dat je die vooraf al deels opdoet met stages of het volgen van opleidingen. Loop eens een dagje mee en toon op zijn minst de bereidheid om hierin te investeren.

2. Zet een stapje extra

Een veelgehoorde opmerkingen van inhurend managers is dat ze van een externe medewerker verwachten dat die een stapje extra zet. Kortom: net wat beter je best doen dan de vaste medewerkers. Vaak gaat dit overigens vanzelf. Collega’s die in de detachering werken hebben hier vaak bewust voor gekozen omdat ze van afwisseling houden en het ze energie geeft om steeds in een nieuwe omgeving, met nieuwe mensen en nieuwe uitdagingen te werken. Het is juist deze intrinsieke motivatie en drive die helpt dat je je als interimmer positief kunt onderscheiden van de vaste medewerkers.

3. Toon flexibiliteit

Toen ik zelf enkele jaren geleden een klus deed als interimmanager bij een bank was de werkvoorraad hoog opgelopen. Desondanks gingen de vaste medewerkers het liefst op tijd (en op het vaste tijdstip) naar huis. Als manager was ik dan ook dolblij toen een externe medewerkster me enthousiast voorstelde om enkele overwerkavonden in te plannen om zo de achterstanden in te lopen. Ik zie het ook bij werken op zon-of feestdagen: vaak zijn het externen die hier geen probleem van maken. Een keer een uurtje langer doorgaan? Geen probleem! Heerlijk voor een manager als een externe je zo helpt je doelstellingen te realiseren.

4. Toon initiatief

Een andere fijne eigenschap die je als externe kunt inbrengen: toon initiatief. Neem het voortouw.  Kom met voorstellen bij een dagstart of standup en steek je vinger op als er medewerkers worden gevraagd voor een projectteam. Niet alleen verrijkt het je kennis, je onderscheidt je positief bij zowel de andere medewerkers (die vaak blij zijn dat iemand anders het doet) en bij de manager die blij is dat er iemand is die het oppakt.

5. Zorg dat je je snel thuis voelt

Aanpassingsvermogen is een belangrijke competentie voor elke externe medewerker. Als gedetacheerde kom je steeds weer op een nieuwe plek met nieuwe mensen. En hoewel het vaak raadzaam is om in het begin even de kat uit de boom te kijken, is het wel zaak om al vrij snel daarna te zorgen dat je je thuis voelt. Dat je de verbinding weet te maken met het team en dat zij jou ook leren kennen, weten wat je hebt te bieden en ervaren dat je een aanwinst bent voor het team.

6. Breng een onbevangen blik

Misschien wel een van de belangrijkste voordelen van externe medewerkers: je krijgt iemand binnen die met een frisse blik naar je organisatie kijkt. Iemand die niet bedrijfsblind is. Bovendien: als externe zie en weet je vaak daadwerkelijk meer dan de vaste medewerkers. Eenvoudigweg omdat je al op veel meer plekken hebt gewerkt en daar hebt gezien hoe het anders kan. Hebt ervaren wat er goed werkt of wat juist niet. Het zijn juiste deze ervaringen die heel waardevol zijn en die bovendien het werken als interimmer zo leuk maken.

7. Help het team te veranderen

In het verlengde van bovenstaande zie ik dat externe medewerkers regelmatig worden ingezet bij verandertrajecten. Waar vaste medewerkers vaak al jaren volgens vaste routines werken en daardoor niet zitten te wachten op veranderingen, zijn het vaak de externen die veranderingen omarmen. Sterker nog: vaak kies je bewust voor tijdelijke klussen vanwege de dynamiek. Als gedetacheerde kun je zo dus een steentje bijdragen aan het realiseren van de doelstellingen van een organisatie c.q. de inhurend manager. Maar je kunt ook klankbord zijn voor de vaste medewerkers. Sparren over de voor- en nadelen van een team. Laten inzien welke zaken er wellicht juist wel goed zijn.

8. Inspireer medewerkers

Naast klankbord kun je een bron van inspiratie zijn. Voor veel externen is het glas altijd halfvol. Zij hebben voor de detachering gekozen omdat ze van afwisseling houden, omdat ze steeds weer op zoek zijn naar een leuke nieuwe klus. Het is deze positieve houding die opvalt. Probeer dit over te dragen naar een team. Laat ze inzien hoe belangrijk het is om met plezier te werken. En kom je dan eens iemand tegen die het echt niet naar zijn zin heeft: wellicht kun je zo iemand helpen bij een carrièrestap.

9. Laat zien dat je er bent

Laat zien wat je resultaten zijn en wat je toevoegt. Denk niet dat iedereen dit automatisch ziet. Profileren wordt vaak uitgelegd als een negatief woord, maar ik vind het juist positief. Uiteraard met mate. Maar zorg er in ieder geval voor dat je jezelf niet tekortdoet. En realiseer je daarbij: een manager heeft vaak veel zaken aan zijn hoofd, zit niet de hele dag op de afdeling en ziet dus echt niet wat je precies allemaal doet. Vertel hem of haar dus wat je hebt gedaan. Om dezelfde reden is het raadzaam om regelmatig een bila in te plannen met je manager. En vergeet niet om je gezicht te laten zien als er een afdelingsborrel is.

10. Overtref de verwachtingen

Tot slot: overtref de verwachtingen! Dit begint bij duidelijk te vragen wat de verwachtingen zijn. En vergeet dan vervolgens tussentijds niet te vragen of de inhurend manager tevreden is. Ik verbaas me er regelmatig over hoe weinig deze vraag wordt gesteld. Ik had afgelopen week nog een gesprek met een medewerker. Zij had die week net daarvoor een bila had gehad met de inhurend manager, maar wist niet of die tevreden was over haar inzet. Toen ik vervolgens aansluitend de manager sprak, bleek die overigens uitermate tevreden. Belangrijk om te weten. Is er tevredenheid dan is de kans immers groot dat je opdracht wordt verlengd of dat je in de toekomt nog eens terug mag komen. En gaan er zaken niet goed, dan kun je hier mee aan de slag. Uiteindelijk is het daarbij van groot belang om jouw opdracht goed af te ronden. Vaak wordt gezegd: je bent zo goed als je laatste klus. Dit omdat het meestal een referentie is voor een nieuwe opdracht.

Tips voor vaste medewerkers
De bovenstaande tips zijn natuurlijk niet uitsluitend van toepassing op gedetacheerden. Ben jij vaste medewerker bij een bedrijf? Dan kun je met deze tips evengoed je voordeel doen. Want als jij je positief onderscheidt in je team, is de kans op een promotie, leuke klus of extra opleiding vast groter.

Ik realiseer me dat de bovenstaande opsomming niet volledig is. Wat vind jij hiervan? Hoe onderscheid jij je als gedetacheerde? Heb je wellicht nog andere goede tips? Ik ben benieuwd en hoor het graag! Uiteraard kun je reageren op deze blog, maar je mag me ook mailen of bellen. Dat geldt natuurlijk eveneens als je aan de slag wilt in de detachering of meer wilt weten over Professional bankers.

Bert Sikken
Manager Zakelijk bij Professional bankers
06 – 83 44 56 61
bsikken@professionalbankers.nl

Lees ook mijn eerdere blogs over werken in het vakgebied CDD, de alternatieven voor ZZP’ers en de top-5 voordelen van detachering

Meer informatie over Professional bankers? Kijk op onze website: www.professionalbankers.nl of onze LinkedIn pagina